Dag 6, Bergen

26 juli 2019 - Bergen, Noorwegen

Goedemorgen dag 6. Wat hebben we lekker geslapen en kunnen we bij het betreden van het lidodek alweer genieten van idyllisch uitzicht. Hoe verzinnen ze het toch en wat is  de natuur toch mooi.
We liggen aangemeerd in Bergen in de haven. Ons bootje ligt op een andere plek dan de andere cruiseschepen want die van ons is te groot (gniffel gniffel). Als we van boord gaan na het ontbijt worden we opgewacht door shuttlebussen en voor de rolstoel rijden er speciale rolstoelbussen. Fantastisch geregeld weer. We liggen in de haven aangemeerd en aangezien dit een vrachtterminal is mogen we hier niet zelf lopen. Wij worden met de rolstoel ergens anders afgezet dan de anderen. Wij worden netjes in het centrum afgezet wat een service.
Je kunt zien dat Bergen meer is ingesteld op toeristen want er zijn beduidend meer souvenirs winkels. Zo’n beetje 10 meter uit elkaar. Zowiezo is Bergen een levendigere stad. Je ziet hier meer dat er geleefd wordt en het is dan ook meer dan gezellig druk. Hordes met busladingen mensen worden er afgezet, begeleide rondleidingen, dagjesmensen en natuurlijk de cruiseschepen. De onze alleen al telt 2800 passagiers. De andere zijn wel kleiner maar ook daar zitten er wel een aardig dotje op.  En omdat het zo’n drukke stad is kom je ook veel bekende ketens tegen qua kleding en eten. We hebben een heerlijk broodje van de Subway op.
We zijn via de vismarkt, ja echt een vismarkt. Wacht even, daar haak ik even op in want ik hoor jullie vissen naar antwoorden. Ja het stinkt vreselijk,  de geur is wel te beschrijven maar dat doe ik niet . Ik hou rekening met de zwakke magen onder ons. Er wordt verse vis en schaaldieren verkocht maar ook genoeg tentjes die daar heerlijk gerechtjes en broodjes mee bereiden. Er werden ook levende kreeften en krabben verkocht. En weer door. Na de vismarkt zijn we doorgelopen richting het oude centrum. Ook hier weer de bekende obstakels wat betreft straat stoepranden en straatje op straatje af.
Oja ik was helemaal vergeten te melden dat er ook markt was. Er stonden wel 5 kramen maar ach je kunt niet alles hebben toch? Er valt verder nog genoeg te zien. Het oude centrum is wel erg indrukwekkend. Smalle steegjes en alles van hout. In de gebouwtjes zaten winkels en galerieën. Een winkel met alleen maar edelstenen. De prachtigste geodes en stenen stonden daar opgesteld  probeer dan je portemonnee maar eens dicht te houden.  Is ook niet gelukt. Maar we moesten wel snel de winkel uit om te voorkomen dat er nog meer werd gekocht. Na weer verder gelopen te hebben was de dag toch al aardig om en zijn we langzaamaan terug gelopen naar het oppikpunt van onze shuttle bus. Alles verliep voorspoedig en we konden eigenlijk gelijk mee waardoor we sneller dan gepland weer op het schip waren. Hoe vervelend is dat dan dat je weer de zon in moet en dit maal met rum punch….een zalige cocktail op je bedje opdrinken. En dan hoor je de kapitein roepen dat het alweer tijd is voor vertrek. Inmiddels varen we al. Nu eerst maar eens genieten van het uitzicht en de rest van de avond. Foto's volgen nog

1. Sjanie:
    26 juli 2019
    Jullie kunnen zo in het programma
    "Het is hier fantastisch".
    Allemaal leuk beschreven.
  2. Tamara:
    26 juli 2019
    Leuk om te lezen dat jullie zoveel plezier hebben
  3. Roy Klever:
    26 juli 2019
    Zo te lezen hebben jullie het goed na de zin!
    Leuk om de blog elke dag te lezen met wat jullie meemaken, en hoe jullie daarvan genieten!
  4. Marion Klever:
    26 juli 2019
    Wat een leuke verhalen weer, fijn dat jullie zo volop genieten.
    Gelukkig ook lekker weer.
  5. Hans Maas:
    26 juli 2019
    Leuk verhaal weer. Fijn dat jullie ook goed weer hebben gehad want het regent ontzettend vaak in Bergen.
  6. Hans de Klein:
    26 juli 2019
    Weer top om te lezen, Jessie.
  7. Hans de Klein:
    26 juli 2019
    Wat een mooie foto's maken jullie.
  8. Nan klaver:
    26 juli 2019
    Een cocktail in de zon om weer zo'n fantastische dag af te ronden, heerlijk hoor!
  9. Wijnie:
    Wat een avontuur.
  10. Esther:
    27 juli 2019
    Geweldig geschreven en prachtige foto's. Heerlijk om je vakantie zo te volgen!!
  11. Annelies Bruigom:
    27 juli 2019
    Prachtige foto's, Jessie! Wat heerlijk om zo jullie reis mee te beleven.
  12. Carolien:
    28 juli 2019
    Wat een leuke verhalen weer en mooie foto's, zo kunnen wij hier meegenieten mee van jullie schitterende vakantie.